Met ingang van komende vrijdag 24 juli, is er op vrijdagavond weer een avondmis om 19:00 uur. Voorafgaand aan de Mis rozenkransgebed en aanbidding om 18:30 uur.
Met ingang van maandag 3 augustus zijn de vieringen van maandag tot en met donderdag weer op de vertrouwde tijd van 9:00 uur. Vrijdagavond blijft 19:00.
Op zaterdagavond is er voorlopig geen mis, wij wachten op de ontwikkelingen rond het pastoraat voor anderstaligen in Helmond.
maandag 20 juli 2020
vrijdag 3 juli 2020
5 juli TV - Mis vanuit de Jozefkerk
Deze zondag 5 juli: Rechtstreekse uitzending van de
Eucharistie vanuit de Jozefkerk om 10:00 op NPO2. U kunt die hier terugkijken.
Na dit weekend
Vanaf het weekend van 12 juli zijn er drie Eucharistievieringen elk weekend. Vooralsnog: Jozefkerk 10:00 en 12:00, Lambertus 11:00.
Voor al deze vieringen hoeft u niet meer te reserveren, iedereen is welkom, graag zelfs!
Verruimingen protocollen Nederlandse Bisschoppen
Komende week zullen de bisschoppen de protocollen aanpassen
aan de realiteit van ons land na 1 juli. Gelukkig betekent dit, dat we ook als
parochie meer mogelijkheden zullen krijgen. We houden u, ondanks de naderende
zomervakantie, op de hoogte!
Tekst van de bisschoppen:
In de week van 6 juli publiceert de bisschoppenconferentie een verruiming van het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’. Deze verruiming betreft met name de mogelijkheden rondom het vieren van de sacramenten zoals de doop, de eerste heilige communie, het vormsel en de priester- en diakenwijding. Daarnaast wordt het zingen door koren onder voorwaarden weer mogelijk.
De sacramenten hebben een grote en onvervangbare plek in het kerkelijk leven, aldus de bisschoppen. Zij zien in de versoepeling van de maatregelen door de overheid ruimte om – onder voorwaarden – meer mogelijkheden te geven tot bijvoorbeeld dopen en vormen, zeker nu er hierbij ook weer meer dan dertig mensen aanwezig mogen zijn.
ZingenOp dit moment wordt een wijziging van het protocol op genoemde punten voorbereid. Ook komt er een overzichtsdocument met alle wijzigingen. Daarin worden ook de voorwaarden meegenomen voor zanggroepen en koren om te kunnen oefenen en te zingen bij vieringen. Samenzang is voorlopig nog niet mogelijk. Hoewel er volgens de richtlijnen van het RIVM enige ruimte voor is in met name grote kerkgebouwen, zijn de voorwaarden daarvoor zo strikt (bijvoorbeeld op het gebied van ventilatie), dat het risico te groot blijft om dit op verantwoordelijke wijze te kunnen doen.
ReserverenVoor het reserveren en de gezondheidscheck die de overheid verplicht heeft gesteld vanaf honderd aanwezigen, geldt dat ook voor de publieke eredienst in de kerk. Echter, daar waar sowieso veel minder mensen naar een viering komen dan het maximale aantal personen dat volgens de anderhalve meter regel in de kerk past, kan vanaf 1 juli geteld worden bij de deur om te zorgen dat het maximale aantal niet wordt overschreden. Schriftelijk reserveren is dan niet langer nodig.
Houd voor publicatie van het aangepaste protocol www.rkkerk.nl in de gaten.
donderdag 25 juni 2020
Nieuwsbrief 28 juni
Ook deze week is er een nieuwsbrief, met daarin de versoepelingen voor de kerkdiensten per 1 juli. Premier Rutte heeft ze ook aangekondigd afgelopen woensdag, en wij hebben als kerken dus ook meer mogelijkheden. Belangrijk nieuws over uw eigen verantwoordelijkheid als u naar de kerk komt. Iedereen is welkom, mits gezond.
Wij hopen dat u zo veel mogelijk weer naar de kerk komt in de maand juli en daarna. Ook de gelovigen uit de wijken van de Paulus- en Edith Steinkerk, willen we uitdrukkelijk uitnodigen om weer naar de kerk te komen. Na 1 juli is er ruim plaats, in de Jozef- en Lambertuskerk, met drie vieringen.
Van harte welkom, er hoeft niet meer gereserveerd te worden. Het mailadres zoals in de nieuwsbrief vermeld, is buiten werking gesteld.
Van harte welkom, er hoeft niet meer gereserveerd te worden. Het mailadres zoals in de nieuwsbrief vermeld, is buiten werking gesteld.
Deze nieuwsbrief loopt tot maximaal 23 juli. Dan is de zomervakantie van de scholen al begonnen. Wij blijven in de zomervakantie actief, zeker ook omdat wij (zoals in deze nieuwsbrief vermeld) met grote plannen bezig zijn voor Missionair Gezins- en Familiepastoraat. U hoort daar meer over in komende nieuwsbrieven.
LEZINGEN EN OVERWEGING ZONDAG 28 JUNI
Laatste overweging deze zondag...
Gedurende de coronatijd hebben we u via deze webpagina en Facebook elke week voorzien van de bijbellezingen en een overweging. Wij hopen dat u daar wat aan gehad heeft, juist in de tijd dat we niet naar de kerk konden gaan. Maar vanaf 1 juli is de tijd om thuis te blijven eigenlijk voorbij. Tenzij u vanwege een zwakke gezondheid niet zoudt kunnen gaan, is het moment wellicht gekomen om uw oude ritme weer op te pakken en naar de Eucharistieviering te gaan.
Wij hebben, zoals u kunt lezen, vanaf 12 juli drie vieringen elke zondag, om 10, 11 en 12 uur in twee kerken. Welkom terug! Beter in levende lijve samen vieren en de preek beluisteren, dan alleen thuis achter uw scherm.
Op zondag 5 juli is er op NPO2 de viering vanuit de Jozefkerk. Als u die volgt, zult u daar live de lezingen en homilie volgen.
--------------------------------------------------
Eerste Lezing 2
Kon., 4, 8-11. 14-16a
Op zekere dag kwam de profeet Elisa langs Sunem. Daar woonde
een welgestelde vrouw, die hem met aandrang uitnodigde, bij haar te komen eten.
En iedere keer dat de profeet in het vervolg daar in de buurt kwam, ging hij
daar eten. Daarom zei de vrouw tot haar echtgenoot: "Luister eens, ik heb
gemerkt dat hij die altijd bij ons aan huis komt, een heilige man Gods is.
Laten we op ons huis een kleine kamer voor hem metselen en er een bed, een
tafel, een stoel en een lamp in zetten; als hij dan bij ons aankomt, kan hij
daar zijn intrek nemen." Toen Elisa er dus op zekere dag weer aankwam, kon
hij de bovenkamer betrekken en er zich te rusten leggen. Daarna vroeg Elisa aan
Gechazi, zijn knecht: "Kunnen we dan werkelijk niets voor haar doen?"
Gechazi antwoordde: "Zij heeft helaas geen zoon en haar man is oud."
Toen zei Elisa: "Roep haar."De knecht riep haar en zij bleef in de
deuropening staan. En Elisa zei: "Volgend jaar om deze tijd zult u een
zoon aan uw hart drukken."
Tussenzang Ps 89 (88), 2-3, 16-17, 18-19
Refrein: Uw gunsten, Heer, wil ik bezingen.
- Uw gunsten, Heer, wil ik bezingen, uw trouw verkondigen aan elk geslacht. Gij hebt gezegd: mijn gunst blijft eeuwig duren, de hemel is de grondslag van mijn trouw.
- Gelukkig is het volk dat weet wat blijdschap is, omdat het leeft, Heer, in het licht van uw gelaat. Van dag tot dag vertrouwt het op uw Naam, vindt het zijn kracht in uw gerechtigheid,
- Want Gij zijt onze roem en onze sterkte, uw gunst maakt ons tot een groot en machtig volk. Want van de Heer ontvingen wij ons schild, de Heilige van Israël gaf ons een koning.
Tweede Lezing Rom.,6, 3-4 8-11
Broeders en zusters, Gij weet dat de doop, waardoor wij een
zijn geworden met Christus Jezus, ons heeft doen delen in zijn dood? Door de
doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij een nieuw leven
zouden leiden zoals Christus, die door de macht van zijn Vader uit de doden is
opgewekt.Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook
met Hem zullen leven; want wij weten dat Christus, eenmaal van de doden
verrezen, niet meer sterft: de dood heeft geen macht meer over Hem. Door de
dood die Hij gestorven is, heeft Hij eens voor al afgerekend met de zonde; het
leven dat Hij leeft, heeft alleen met God van doen. Zo moet ook gij uzelf
beschouwen: als dood voor de zonde en levend voor God in Christus Jezus.
Alleluia Cf. Ef.
1 17-18
Alleluia. Moge de Vader van onze Heer Jezus Christus ons innerlijk
oog verlichten, om te zien hoe groot de hoop is waartoe Hij ons roept.
Alleluia.
Evangelie Mt., 10, 37-42
Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus
volgens Matteus
In die tijd zei Jezus tot zijn apostelen: "Wie vader of
moeder meer bemint dan Mij, is Mij niet waardig; wie zoon of dochter meer
bemint dan Mij, is Mij niet waardig. En wie zijn kruis niet opneemt en Mij
volgt, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, en wie
zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden. Wie u opneemt, neemt Mij op;
en wie Mij opneemt, neemt Hem op die Mij gezonden heeft. Wie een profeet opneemt,
omdat het een profeet is, zal ook het loon van een profeet ontvangen; en wie
een deugdzaam mens opneemt, omdat het een deugdzaam mens is, zal ook het loon
van een deugdzame ontvangen. En wie een van deze kleinen al was het maar een
beker koud water geeft, omdat hij mijn leerling is, voorwaar, Ik zeg u: Zijn
loon zal hem zeker niet ontgaan."
Overweging door pastoor Seidel
Het evangelie dat we zojuist hoorden geeft ons twee
gedachten: mensen loslaten omwille van Christus en mensen beminnen omwille van
Christus. Het lijkt een tegenspraak in zo’n kort stukje tekst.
In de eerste plaats: mensen loslaten, ja, zelfs je leven
loslaten. De vraag die er onder ligt is: Wat is Christus ons waard? Vader en
moeder, zoon of dochter mogen niet meer voor je betekenen dan Christus.
Uiteindelijk moet je alles loslaten als je Christus wilt volgen. Dat is jouw
persoonlijk kruis, en ieder moet dat dragen. Bij heel veel mensen roepen deze
teksten spontaan weerzin op. Hoe kan Jezus dit vragen? Hoe kan je dit rijmen
met het gebod van de liefde? Hoe kan je dit plaatsen naast het 4e gebod van de
10 geboden? Mag je jouw dierbaren zò uitspelen tegenover je toewijding aan
Christus, sluiten ze elkaar zò uit?
In de tweede plaats toont het evangelie ons de naastenliefde
heel concreet: Wie goed en gastvrij is voor de naaste, wie zelfs maar een beker
water geeft aan een leerling van Jezus zal daarvoor rijk beloond worden. Het
sluit aan bij de 1e lezing waarin de rijke vrouw uit Sunem wordt beloond voor
haar gastvrijheid aan Elisa.
Het eerste en het tweede lijken elkaar tegen te spreken.
Eerst mensen loslaten omwille van Christus, en daarna mensen in je armen
sluiten omwille van Christus. Het is echter geen tegenspraak.
Het is waar dat Christus het belangrijkste moet zijn. Zoals
de wapenspreuk van de heilige paus Johannes Paulus II destijds luidde: totus
tuus, geheel de uwe. Alles moet in het teken staan van de ontmoeting met de
Heer. Niemand op deze aarde kan ons namelijk geven wat Hij ons heeft gegeven:
eeuwig leven. Onze ouders geven ons het aardse leven als zij in hun liefde
meewerken met Gods scheppingsplan. Onze broeders en zusters geven ons de aardse
liefde. Dat is prachtig en heerlijk, als het een afspiegeling is van de hemelse
liefde, het hemelse leven, dat veel intenser is, en veel langer duurt. Dat
eeuwige, daarop moeten wij alles inzetten, en als dat een kruis vraagt, dan
moeten we dat dragen, omdat er zoveel heerlijkers op volgt. Dat perspectief is
overigens ook de motivatie om het uit te houden, ook als het kruis zwaar is.
Die volledige toewijding aan Jezus Christus is dus de eerste
opdracht. Maar wie Hem bemint, zal ook de naaste beminnen zoals Hij ons heeft
bemind. Wie Hem in de armen sluit, zal daarom juist ook vader en moeder, broers
en zussen, ja alle mensen willen beminnen. Maar op een nieuwe manier: omwille
van Jezus. En zo sluit het een en het ander wel degelijk op elkaar aan! Wij
worden uitgenodigd om helemaal van Jezus én helemaal van de mensen te houden,
en dat zal ook gebeuren als wij zijn gelaat herkennen in dat van onze
medemensen.
Het is niet de eerste keer en niet de laatste keer dat wij
het hier zeggen: de liefde tot Christus schept gemeenschap. Dat is de
consequentie als we het een en het ander in dit evangelie rijmen. Wie Christus
wil volgen, neemt een kruis op. Wie Christus wil navolgen, laat iets achter:
zijn louter menselijke kijk op mensen. Maar hij krijgt er een gemeenschap van
ontelbaar velen voor terug. In die gemeenschap zal hij als het goed is zijn
familie een plaats geven, met een diepere liefde dan alleen de menselijke
dankbaarheid. In die gemeenschap treft hij echter ook een grote familie van
heiligen en zondaars aan, die allemaal iets weerspiegelen van de grote liefde,
Jezus Christus. In die geest: volg Hem na. Neem de medemens op een nieuwe
manier ter harte, herken Hem in ons midden, en vorm in liefde gemeenschap met
alle mensen die onze broers en zussen worden.
donderdag 18 juni 2020
woensdag 17 juni 2020
LEZINGEN EN OVERWEGING 12e ZONDAG DOOR HET JAAR (A)
Eerste Lezing Jer,
20, 10-13
Jeremia sprak "lk hoor velen fluisteren: Daar heb je
'Ontzetting-overal'. Breng hem aan. Ja, we brengen hem aan. Al mijn vrienden
willen niets liever dan mij ten val brengen. Ze zeggen: "Misschien laat
hij zich misleiden; dan overmeesteren we hem en kunnen we ons op hem
wreken." De Heer is bij mij als een machtig strijder. Mijn achtervolgers
vallen neer, ze zullen niet overwinnen. Ze worden diep beschaamd, nooit
bereiken ze iets. Hun schande duurt eeuwig, ze wordt nooit vergeten! "Heer
van de hemelse machten, die alles rechtvaardig onderzoekt, die hart en nieren
doorgrondt, laat mij zien hoe Gij U op hen wreekt. lk heb immers mijn zaak in
uw handen gelegd. Zingt een lied, een loflied voor de Heer, want Hij heeft het
leven van de arme uit de macht van de boosdoeners gered."
Tussenzang Ps. 69 (68), 8-10, 14 en 17,
33-35
Refrein: Heer, verhoor mij omdat Gij barmhartig zijt.
-- Om U heb ik iedere smaad verdragen, al steeg mij het
schaamrood naar het gelaat. Een vreemdeling werd ik voor mijn verwanten, mijn
eigen broers kennen mij niet meer.
-- De zorg voor uw huis heeft mij uitgeteerd, op mij kwam de
hoon neer van hen die U honen. Maar mijn gebed, Heer, richt ik tot U, nu is het
de tijd van genade.
-- Verhoor mij omdat Gij barmhartig zijt en trouw in het hulp
verlenen. Verhoor mij, Heer, want mild is uw zegen, sta mij met heel uw barmhartigheid
bij.
-- Ziet toe, geringen, en weest verheugd, schept moed, gij
allen die God zoekt. God luistert naar wat een arme Hem vraagt, vergeet zijn
gevangenen niet. Laat hemel en aarde Hem prijzen, de zee met al wat daar leeft.
Tweede Lezing Rom.,5, 12-15
Broeders en zusters, Door een mens is de zonde in de wereld
gekomen en met de zonde de dood; en zo is de dood over alle mensen gekomen, aangezien
allen gezondigd hebben. Er was immers reeds zonde in de wereld, voor de wet er
was. Maar zonde wordt niet aangerekend, waar geen wet is. Toch heeft de dood
als koning geheerst in de tijd van Adam tot Mozes, dus ook over hen die zich
niet op de wijze van Adam schuldig hadden gemaakt aan de overtreding van een
gebod. Adam nu is het beeld van Hem die komen moest. Maar de genade van God
laat zich niet afmeten naar de misstap van Adam. De fout van een mens bracht
allen de dood, maar God schonk allen rijke vergoeding door de grote gave van
zijn genade: de ene mens Jezus Christus.
Alleluia
Evangelie Mt., 10,
26-33
In die tijd zei Jezus tot zijn apostelen: "Weest niet
bang voor de mensen. Niets is bedekt of het zal onthuld, niets verborgen of het
zal bekend worden. Wat Ik u zeg in het duister, spreekt dat uit in het licht,
en wat ge u in het oor hoort fluisteren, verkondigt dat van de daken. Weest
niet bevreesd voor hen die wel het lichaam kunnen doden maar niet de ziel;
vreest veeleer Hem die en ziel en lichaam in het verderf kan storten in de hel.
Verkoopt men niet twee mussen voor een stuiver? En toch zal buiten de wil van
uw Vader niet een mus op de grond vallen. Bij u echter is zelfs ieder haar van
uw hoofd geteld. Weest dus niet bevreesd; gij zijt toch meer waard dan een
zwerm mussen. leder die Mij bij de mensen belijdt, zal ook Ik als de mijne erkennen
bij mijn Vader die in de hemel is. Maar ieder die Mij zal verloochenen
tegenover de mensen, zal ook Ik verloochenen tegenover mijn Vader die in de
hemel is.
HOMILIE door pastoor Seidel
Velen hebben nog de indrukwekkende Urbi et Orbi plechtigheid
met paus Franciscus voor ogen, op een leeg Sint-Pietersplein, middenin het
dieptepunt van de Corona-epidemie. Hij becommentarieerde het evangelie van de
leerlingen in de boot op het stormachtige meer, en vroeg zich met Jezus af: "waarom zijn jullie zo bang?"
Als iemand helder ziet wat de afschuwelijke bedreigingen van
onze tijd zijn, de dichte duisternis van geweld en leugen overal, maar ook de
zinloosheid die in het materialisme en de onwaarheid van onze wereld schuilt,
dan is het wel onze paus. Er zijn denk ik weinig mensen op deze wereld zo goed
geinformeerd over wat er speelt, en wat de mensen denken, dan hij. Temidden van
al die absurditeit zegt hij desondanks: Wees niet bang. Waarom heb je zo weinig
geloof?
Ook Jezus zegt in het evangelie in feite hetzelfde: Geen
haar op uw hoofd zal verloren gaan; God heeft meer zorg voor u dan voor de
mussen. Een bemoedigende boodschap voor mensen die bang zijn voor alles wat er
op hen afkomt. Inderdaad, veel mensen zijn bang. Angst is naast liefde de
belangrijkste drijfveer in een mens, en wie niet opengaat in liefde, sluit zich
op in angst. Liefde maakt mensen vrij, angst maakt hen gevangene van zichzelf.
Liefde is de beste raadgever, angst de slechtste. Desondanks zijn heel veel
mensen bang, nog steeds, ondanks de verzachtingen van de coronamaatregelen. Nog
steeds durven gelovigen (soms ook jonge gezinnen) niet eens naar de kerk op
zondag. Het getuigt van angst voor de medemens, maar ook de angst die zekerheid
zoekt in dit aardse bestaan, temidden van dingen en verzekeringen. Angst om
zichzelf aan een toekomst te geven, angst om het verlies van gezondheid, om je
kinderen los te laten in een toekomst die aan hun is, angst om je veiligheid los
te laten, en uiteindelijk je leven. Angst ook soms om de toekomst van de Kerk,
angst om de relaties met God en je medemens. Er is zoveel om in deze crisiswereld
bang van te zijn, en desdondanks klinkt de boodschap: wees niet bang.
We zeggen dat omdat het tegenovergestelde van de angst
inderdaad de liefde is. De liefde van een Vader in de hemel die geen van zijn
kinderen zal laten vallen, omdat Hij meer op hen let dan op de mussen. Een
Vader die heel goed ziet waar zijn kinderen de mist in gaan, maar die zelf wel
het overzicht heeft. Een Vader die zijn Zoon aan ons heeft gegeven, als
voorbeeld maar ook lijfelijk, in zijn sacramenten, bijzonder de eucharistie.
Een Vader die ons door Christus de zeven gaven van de Geest schenkt, waaronder
bijzonder de fortitudo, de moed, de sterkte mag opvallen, maar die samen met wijsheid
en inzicht, verstand, raad, ontzag en liefde zijn volheid bereikt. En het is
waar: voor wie gelooft is er in de kracht van Vader Zoon en H. Geest een reden
om je geborgen te weten. Mensen die zichzelf daarvoor hebben geopend, hebben
daarin de kracht gevonden om boven alle angsten uit te stijgen, en zichzelf te
geven. Denken we maar eens aan de bekende heiligen die in de concentratiekampen
zijn gestorven en die we dit bevrijdingsjaar herdenken: Maximilaan Kolbe, maar
ook dichterbij Titus Brandsma en talloze onbekende, maar zeker zo moedige
mensen. Waar hebben zij de kracht vandaan gehaald om ondanks alles te beminnen?
Hoe hebben zij hun angsten overwonnen? En nog dichterbij laten heel wat
dodelijk zieke mensen, ook tijdens de coronapandemie, soms een lijdensmoed
zien, waaruit een groot geloof spreekt, een grote liefde, en niet die dodelijke
angst.
Wees niet bang. De paus zegt het, Jezus zegt het, maar ook
de praktijk van zovele mensen zegt het. Laten wij daarin moed vinden, en de
kracht om in alles te blijven beminnen. Wees niet bang, maar openen we onszelf
in geloof en vertrouwen op Christus, in hoop op Gods bescherming, in liefde voor
de Vader en allen die wij op onze levenswegen ontmoeten.
zaterdag 13 juni 2020
SACRAMENTSDAG - lezingen en overweging
Eerste Lezing (Dt.8,2-3.14b-16a)
In die dagen sprak Mozes tot het volk: "Blijf denken
aan heel die tocht van veertig jaren, die de Heer uw God U in de woestijn
heeft laten maken. Hij heeft U toen vernederd en op de proef gesteld om uw
gezindheid te leren kennen: Hij wilde zien of ge zijn geboden zoudt onderhouden
of niet. Hij heeft U vernederd en U honger laten lijden, maar U ook het manna
te eten gegeven, dat gij noch uw vaderen ooit hadden gezien. Hij wilde U
daardoor laten beseffen dat gij niet leeft van voedsel alleen, maar van alles
wat uit de mond van de Heer komt. Denk aan de Heer, uw God, die U uit Egypte,
dat land van slavernij, heeft geleid; de Heer die U door die grote en
verschrikkelijke woestijn heeft geleid, vol giftige slangen en schorpioenen,
door dat dorstige land zonder water; die uit de keiharde rots water voor U liet
ontspringen, die U in de woestijn het manna te eten gaf, dat uw vaderen nooit
hadden gezien.
Tussenzang psalm 147 Refrein: Loof de
Heer, Jeruzalem.
--Loof dus de Heer, Jeruzalem, Sion, verheerlijk uw God! Want
Hij heeft uw poorten stevig gegrendeld, uw zonen gezegend binnen uw muur.
-- Hij laat u in vrede uw akkers bebouwen en voedt u met
tarwebloem. Hij zendt zijn bevel uit over de aarde en haastig rept zich zijn
woord.
-- Hij is het die Jakob zijn woord heeft gezonden, zijn wet en
geboden voor Israël. Nooit was er een volk dat Hij zo heeft behandeld, geen
ander maakt Hij zijn wegen bekend.
Tweede Lezing 1 Kor.10,16-17
Broeders en zusters, geeft niet de beker der zegeningen die
wij zegenen, gemeenschap met het Bloed van Christus? Geeft niet het brood dat
wij breken, gemeenschap met het Lichaam van Christus? Omdat het brood één is,
vormen wij allen één lichaam, want allen hebben wij deel aan het ene brood.
Alleluia
Halleluja. Ik ben het levend brood dat uit de hemel is
neergedaald. Wie van dit Brood eet, zal leven in eeuwigheid. Halleluja
Evangelie Joh.6,51-58
In die tijd zei Jezus tot de menigte der Joden: "Ik ben
het levende brood dat uit de hemel is neergedaald. Als iemand van dit brood
eet, zal hij leven in eeuwigheid. Het brood dat Ik zal geven, is mijn vlees,
ten bate van het leven der wereld." De Joden geraakten daarover met elkaar
aan het twisten en zeiden: "Hoe kan Hij ons zijn vlees te eten
geven?" Jezus sprak daarop tot hen: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:
als gij het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt
gij het leven niet in u. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig
leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. Want mijn vlees is echt
voedsel en mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt,
blijft in Mij en Ik in hem. Zoals Ik door de Vader die leeft, gezonden ben en
leef door de Vader, zo zal ook hij die Mij eet, leven door Mij. Dit is het
brood, dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet zoals bij de vaderen, die
gegeten hebben en niettemin gestorven zijn: wie dit brood eet, zal in
eeuwigheid leven."
HOMILIE
Eucharistie is gemeenschap maar vormt ook gemeenschap. Omdat
het brood één is, zijn wij allen één lichaam. Zoals de tweede lezing vandaag
zegt, maakt het deelnemen aan de eucharistie van ons mensen méér dan een
individu dat omwille van zijn eigen genezing Jezus ontmoet. Natuurlijk, het ontvangen
van de H. Communie vergeeft kleine zonden. Het éénworden met Christus gaat niet
aan onze ziel voorbij: wij worden erdoor veranderd, als we tot de communie
komen, ontvangen wij voor onszelf het voedsel dat ons versterkt.
Maar juist in een tijd waarin zovele mensen zeggen het
geloof “op hun eigen manier vorm te geven”, en na een lange periode waarin we
alleen thuis geestelijke communies ontvingen, bij een gestreamde Mis voor de TV
of de computer, is het goed weer eens extra de nadruk te leggen op het
communautair karakter van de eucharistie, anders gezegd: “eucharistie is gemeenschap
maar vormt ook gemeenschap”. We ontvangen de communie, maar we worden ook
communie, eenheid, gemeenschap. We worden, na de hele coronacrisis, uitgedaagd
om weer opnieuw naar buiten te gaan, naar elkaar, weer samen te komen. Blijf nu
niet meer thuis op zondag, zeker niet in juli als de kerken echt plek genoeg
hebben voor iedereen! Weg van die virtuele vieringen op onszelf, terug naar het
vieren in de kerk!
Weer Communio worden. Daarmee wordt in de eerste plaats
bedoeld, dat wij door het samen vieren van de eucharistie anders met onze
medegelovigen omgaan. Wij weten dat zij, net als wij, Christus in hun hart
ontvangen, en daardoor net als wijzelf gewijde tempels van de H. Geest zijn.
Dat zij net als wij kinderen zijn van de ene Vader. Daarom voelen wij ons heel
diep verbonden met alle mensen die bij ons zitten in de kerk, al zit er nu
anderhalve meter tussen. Dat wij dat ook in onze parochie nu niet mogen uitdrukken
tijdens de vredewens, is dan heel jammer. We hebben eigenlijk juist nu ook dat
teken van gemeenschap in Christus nodig!
Maar in de tweede plaats is eucharistie ook communie met de Kerk
waarin dit sacrament wordt gevierd, en waardoor wij het kunnen ontvangen. Dat
laatste besef is wel eens sterker geweest. Juist in onze tijd meent iedereen
van de Kerk te kunnen denken - en zeggen - wat men vindt. En hoewel het goed is
van ons hart geen moordkuil te maken, en kritisch te zijn, denk ik wel eens dat
er te weinig liefde is voor diezelfde Kerk. Beseffen wij wel voldoende dat wij
alle heil ontvangen van die Kerk, en in de eerste plaats de genade van de
eucharistie? Realiseren we ons, dat wij hoe dan ook zelf deel uitmaken van die
kerk door onze communie? Zijn wij wel dankbaar genoeg dat de kerk die
wereldwijd werkt zo goed is, dat zij hier ter plaatse herderlijke zorg
aanbiedt, en niet in de laatste plaats: Christus zelf in de eucharistie?
Ik zou denken, dat wij, wat wij ook mogen denken van een
heleboel zaken die in de Kerk in deze coronatijd op het eerste gezicht niet
ideaal lijken, wij toch vooral ook dankbaar zouden mogen zijn om wat ze wel
geeft. Dankbaar dat we weer bijna iedere dag gelegenheid hebben Christus te
ontmoeten in aanbidding en eucharistie, en zo ‘communie’ te hebben, gemeenschap
te beleven. Hoe eerlijk wij ook moeite kunnen hebben met de Kerk (en wie heeft
dat soms niet?), ik geloof dat de Kerk ons meer geeft dan wij aan haar
teruggeven. Laat de communie ons vooral veel liefde geven voor de wereldwijde
gemeenschap die zoveel aan ons geeft.
Eucharistie is gemeenschap maar vormt ook gemeenschap. Wij
mogen ons aangespoord voelen om de H. Communie te ontvangen, en te delen in
Christus’ Lichaam en Bloed. Op veel plaatsen in Nederland gebeurt dat vandaag
weer voor het eerst sinds maanden! Maar laten we deze gave verbreden. Niet
alleen voor onszelf ter communie gaan, maar in verbondenheid met de vierende
gemeenschap hier te plaatse, en wereldwijd. Laat het deelnemen aan de communie
in die zin ook altijd ‘kerkopbouw’ zijn.
donderdag 11 juni 2020
LIVESTREAM komende zondag
Voor wie komende zondag nog niet naar een van de
Eucharistievieringen kan gaan, is er toch gelegenheid om met ons als parochie
mee te vieren, via de Mis via livestream vanuit de Lambertuskerk. Live zondag
14 juni, om 11:00 uur, hier: https://www.youtube.com/watch?v=gcVr5WtDjIk
donderdag 4 juni 2020
Nieuwsbrief dit weekend
Ook deze week komt er een nieuwsbrief uit voor het komend weekend. Daarin hebben we voor het eerst sinds het begin van de coronamaatregelen weer een agenda.
Het parochienieuws wordt nog gedomineerd door de toepassing van de maatregelen. We leggen uit wat de bedoeling is met het reserveren voor de kerkdiensten. We leggen uit wat eisen zijn met betrekking tot de gezondheid van degenen die zich aanmelden. En we doen een aanbod voor kwetsbare ouderen die toch graag de communie willen ontvangen.
U vindt de nieuwsbrief HIER OM TE DOWNLOADEN.
Lezingen en overweging zondag 7 juni
Eerste Lezing Ex.,
34, 4b-6. 8-9
In die dagen besteeg Mozes 's morgens vroeg de Sinaï, zoals
de Heer hem bevolen had. De twee stenen platen nam hij mee.De Heer daalde neer
in een wolk, kwam bij hem staan en riep de naam van de Heer uit. De Heer ging
hem voorbij en riep: "De Heer ! De Heer is een barmhartige en medelijdende
God, groot in liefde en trouw." Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en
boog zich neer. Toen sprak hij: "Och Heer, wees zo goed en trek met ons
mee. Dit volk is wel halsstarrig, maar vergeef toch onze misdaden en zonden, en
beschouw ons als uw eigen bezit."
Tussenzang Dan.,
3, 52, 53, 54, 55, 56
Refrein: U komt de lof toe in alle eeuwen.
Geprezen zijt Gij, Heer, God onzer Vaderen, U komt de lof
toe in alle eeuwen. Geprezen uw heilige roemrijke Naam, U komt de lof toe in
alle eeuwen.
Geprezen zijt Gij in het huis van uw glorie, U komt de lof
toe in alle eeuwen. Geprezen zijt Gij op de troon van uw koninkrijk, U komt de
lof toe in alle eeuwen.
Geprezen zijt Gij, die de diepten doorschouwt, tronend op
kerubs, in alle eeuwen. Geprezen zijt Gij in de koepel des hemels, U komt de
lof toe in alle eeuwen.
Tweede Lezing 2 Kor., 13, 11-13
Broeders en zusters, Laat alles weer goed komen, neemt mijn
vermaning ter harte, weest eensgezind, bewaart de vrede, en de God van liefde
en vrede zal met u zijn. Groet elkander met de heilige kus. U groeten al de
heiligen. De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap
van de heilige Geest zij met u allen. Amen.
Alleluia
Alleluia. Eer aan de Vader en de Zoon en de heilige Geest,
God die is, en die was en die komt. Alleluia.
Evangelie
In die tijd zei Jezus tot Nikodemus: "Zozeer heeft God
de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat alwie
in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben. God heeft
zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen, maar opdat de
wereld door Hem zou worden gered. Wie in Hem gelooft, wordt niet geoordeeld,
maar wie niet gelooft, is al veroordeeld omdat hij niet heeft geloofd in de
Naam van de eniggeboren Zoon van God."
overweging onder de afbeelding
Overweging door pastoor Seidel
Als wij ons neerbuigen voor God, knielen, aanbidden, wat
voor een God aanbidden we dan? Buigen we ons neer omdat God anders ons hoofd
wel zal buigen? Knielen we omdat God ons anders op de knieën zal dwingen?
In de eerste lezing zien we Mozes aanbiddend neerknielen, en
het trof mij waarom. Er staat immers: “de Heer is een barmhartige een
meelijdende God, groot in liefde en trouw”. Zo is onze God, en daarom mogen we
Hem aanbidden. Niet omdat het moet, maar omdat zijn liefde het opwekt. Niet uit
dwang of winstbejag, maar in vrijheid, volle vrijheid. God geeft ons de ruimte.
Niet omdat Hij groot is in schrikwekkendheid en massaliteit, maar in liefde en
trouw. Groot in kleinheid dus eigenlijk, want liefde en trouw zijn grote woorden,
maar eenvoudige daden.
Wij aanbidden een barmhartige God, zeggen we met Mozes. Wat
betekent dat? Het evangelie legt dat uit: "Zozeer heeft God de wereld
liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat alwie in Hem
gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben”. God is een
barmhartige Vader, niet zomaar in zich, maar in de gave van de Zoon. En dat
alles met als doel om de mens gelukkig te maken, voor eeuwig. Dat gegeven, dat
brengt ons tot eerbied, tot liefde. Als wij die God aanbidden, aanbidden we
niet alleen zijn glorie als God, maar ook zijn glorie in ons. Wij aanbidden als
kinderen, in de kracht van dezelfde H. Geest die Gods eigen wezen is. We
aanbidden in gemeenschappelijkheid met Hem. Wat een intimiteit! Wat een gave
voor een mens die zoveel kleine en grote tekorten heeft ten overstaan van de
almachtige en volmaakte! Hoe meer je eerlijk jezelf ziet, hoe groter je
verbazing over God. Hoe kleiner je wordt, hoe groter Hij je maakt. Dat is de
barmhartheid, dat is de gave Gods! Het is zoals de tweede lezing besluit, en
waarmee wij iedere eucharistie openen: “De genade van de Heer Jezus Christus,
de liefde van God en de gemeenschap van de heilige Geest zij met u allen”. De
gave van het leven is de genade, door Christus. De barmhartigheid van de Vader
is de liefde van God. De intimiteit, de stroom, de communicatie (zoals er
letterlijk staat), dat is de gemeenschap van de Geest. Dat alles is ons deel,
omdat God het met ons, kleine mensen, deelt.
Welnu, als God zo groot is in kleinheid, dan worden wij
nieuwe mensen. Wie zo ontdekt wat echte liefde is, gaat niet alleen aanbidden,
maar ook beminnen. Het leven vanuit de Drievuldigheid is het leven als concrete
gemeenschap. Het principe is heel eenvoudig: God is niet alléén in zich, maar
zijn liefde brengt eenheid. Zo zijn wij mensen niet alléén in de wereld, maar
de liefde die wij van God ontvangen, maakt ons één, als broers en zussen. Dat
blijkt uit wat de tweede lezing heel treffend noemt: “Laat alles weer goed
komen, weest eensgezind, bewaart de vrede, en de God van liefde en vrede zal
met u zijn. Groet elkander met de heilige kus. U groeten al de heiligen.” Wie
als nieuwe mens wil leven is barmhartig naar anderen, vergevingsgezind: hij
laat alles goed komen. Hij is eensgezind, omdat God in zich ook niet verdeeld
is. Hij bewaart de vrede, omdat vergeving en eenheid de onvrede uitsluiten. En
op die manier is de liefde en vrede van God zelf ons deel. Dat laat ons onze
broeders en zusters heilig groeten en kussen, dat betekent: niet zinnelijk
geladen, maar wel intiem. Heel nabij, maar geestelijk. Het maakt ons geestelijk
één met de broeders in de hemel, de heiligen.
Wij aanbidden dus een drieëne God. Niet omdat Hij ons
dwingt, maar omdat Hij ons vrij maakt. Wij aanbidden zijn barmhartige liefde,
die leeft in ons. Wij aanbidden de genade van Christus, de liefde van God, en
de intimiteit van de Geest. Wij zijn vrije mensen die zichzelf geven aan onze
medemensen. Niet omdat het moet. Maar omdat de Geest ons vrij maakt naar
elkaar, en eenheid schept. Mogen we zo het feest van de Drievuldigheid vieren:
als het feest van intimiteit met God en gemeenschap met elkaar, als nieuwe
mensen. Amen.
Viering in de kapel van Binderen tijdelijk niet mogelijk
In goed overleg met het stichtingsbestuur van de Kapel van Binderen, is afgesproken dat de komende tijd (minstens tot september) er geen vieringen in de kapel zullen plaatsvinden. Daaronder vallen doopsels en huwelijken.
De reden is zeer eenvoudig. Onze premier heeft gisterenavond in zijn persconferentie nog eens duidelijk gesteld: "de anderhalve-meter regel is niet onderhandelbaar." Of we dat nu leuk vinden of niet, daar moeten we ons aan houden. In de kapel van Binderen is het onmogelijk een viering te houden met inachtneming van die verplichte afstand.
Het zal met het dopen en vieren in de kapel wat onze parochie betreft net zo gaan als met alle andere maatregelen die we nu getroffen hebben rond de kerken: zolang de anderhalve-meter samenleving er is, blijft dit van kracht.
Wij rekenen op ieders begrip.
Abonneren op:
Posts (Atom)