Vanavond wordt tijdens de Paaswake (21:30 in de Jozefkerk) wederom een volwassene gedoopt en
gevormd. Met Pinksteren gebeurt dat opnieuw en dan laten ook verschillende
volwassenen zich vormen. Dat is iets wat in veel Nederlandse parochies gebeurt,
en de aantallen nemen flink toe. Het onderzoek ‘God in Nederland’ laat onlangs
zien dat voor het eerst sinds lang meer mensen geloven in God, en vooral bij de
jongere generaties, geboren na 2000.
Een artikel uit Die Tagespost hierover. Frankrijk was het
meest geseculariseerde land na de revolutie, en kijk nou eens! God blijft aan
het werk in zijn Kerk.
“In de paasnacht van 2025 ontvangen in Frankrijk 10.384
volwassenen en ruim 7.400 jongeren tussen de elf en zeventien jaar het
sacrament van de katholieke doop. Daarmee komt het totaal aantal catechumenen –
mensen die zich voorbereiden op de doop – op ruim 17.800. Bij volwassenen is
dit ten opzichte van vorig jaar een stijging van 45 procent. Ook onder de
jongeren is het momentum ongebroken: in de bisdommen met continue statistieken
is een toename van 33 procent te zien.
Renaissance van het katholicisme in Frankrijk
Opvallend is de groeiende belangstelling van jongeren.
Volgens een enquête onder 900 catechumenen, uitgevoerd door de katholieke
tijdschriften "Famille Chrétienne" en "Aleteia", is 73
procent van de respondenten tussen de 17 en 35 jaar oud, en bijna de helft
jonger dan 25. Deze cijfers bevestigen de sterke stijging van de afgelopen
jaren: alleen al in een vergelijking van vijf jaar is het aantal 18- tot
25-jarigen dat zich voor de doop aanmeldt met 150 procent gestegen.
Persoonlijke zoektocht in plaats van religieuze socialisatie
Het is opmerkelijk dat de overgrote meerderheid van de
catechumenen niet uit een religieuze familie komt. Twee derde zegt dat ze zijn
opgegroeid zonder enige religieuze overtuiging. Slechts zeven procent geeft aan
dat zij in het ouderlijk huis regelmatig hun religie belijden. Velen ontdekten
het geloof juist op eigen initiatief: 40 procent noemt de eigen spirituele
zoektocht als doorslaggevende drijfveer, terwijl 14 procent werd geïnspireerd
door vrienden. Hoewel grootouders, partners of ouders in sommige gevallen een
ondersteunende rol speelden, gaf bijna een kwart van de ondervraagden aan dat
zij hun pad naar het geloof volledig alleen hadden bewandeld.
Wat drijft zoveel jongeren tot dit pad? Voor 40 procent was
een diepgaande spirituele ervaring de doorslaggevende factor. Anderen zeggen
dat ze tot geloof kwamen door de geboorte van een kind of een gepland kerkelijk
huwelijk. Er is echter één aspect dat steeds weer terugkomt en dat de
gemeenschappelijke deler blijkt te zijn van veel bekeringen: deelname aan de
Mis.
De Heilige Mis – een springplank naar het geloof
83 procent van de catechumenen heeft al de Mis bijgewoond
voordat ze met hun doopvoorbereiding beginnen. Voor velen was dit hun eerste
concrete contact met het katholieke geloof – en vaak de doorslaggevende impuls
om zich te laten dopen. Hoewel bijna de helft zegt zelden naar een kerkdienst
te gaan, geeft 38 procent aan dat zij dit wel regelmatig doen. Ook het eigen
initiatief is opvallend: 42 procent ging alleen naar de Mis, zonder
gezelschap van familie of vrienden.
Maar ondanks het grote belang van het bijwonen van
kerkdiensten, zijn er ook belemmeringen: driekwart zegt moeite te hebben met het
begrijpen van de liturgische processen. Er is meer hulp gewenst, bijvoorbeeld
via uitleg van catechisten, persoonlijke ondersteuning of informatie op
internet.
Geloof in de digitale ruimte: de kracht van christelijke
influencers
Ook sociale media spelen een belangrijke rol bij het
ontdekken van geloof. 78 procent van de respondenten gaf aan dat platforms
zoals YouTube, Instagram of TikTok een rol speelden op hun pad naar de doop.
Voor 46 procent was deze invloed zelfs ‘zeer significant’. In totaal volgt 84
procent van de respondenten christelijke influencers, waarvan 58 procent
regelmatig.
De cijfers laten zien dat digitale ruimtes centrale plekken
voor evangelisatie zijn geworden. Terwijl vroeger het gezin en de gemeenschap
de belangrijkste bemiddelaars van geloof waren, nemen digitale stemmen hun
plaats in. Blijkbaar ontwikkelt de virtuele ruimte zich tot een plek voor echte
religieuze educatie en ontmoeting.
Kan de Kerk voldoen aan de verwachtingen van pasgedoopten?
Tegelijkertijd blijft het directe contact met de
kerkgemeenschap centraal staan: 54 procent van de catechumenen geeft aan dat
zij op hun geloofsweg het meest geholpen zijn door een priester, een lid van
een religieuze orde of een catechist. Vrienden zijn een belangrijke steun voor
een derde.
De overgrote meerderheid van de catechumenen – 95 procent – wil na de
doop hun geloof actief beoefenen. Maar om dit te laten slagen, zien velen de
noodzaak van ondersteuning: 38 procent wil geestelijke begeleiding, 27 procent
meer informatie over geloof en liturgie en 16 procent hoopt op jeugdgroepen. Er
wordt met name gewezen op de behoefte aan gemeenschap: 57 procent wil graag
christelijke vrienden met wie ze hun geloof kunnen delen.”
Zie ook: www.heiligelambertus.nl/p/katholiek-worden.html
De vraag naar ontmoeting, vorming, begeleiding en gemeenschap is een van onze speerpunten als missionaire parochie!